Geoturystyka

Wyprawy - Rowerem przez świat

Wisła Tour 2010

Wyprawa przebiegała wzdłuż największej rzeki w Polsce. Wisła ma łącznie długość 1047 km, a w Krakowie osiągnęliśmy 73 km rzeki, czyli przejechaliśmy łącznie 974 km Wisły.

Pomysł wyprawy rowerowej dookoła Polski narodził się w mojej głowie, kilka lat temu. Jednakżę dopiero teraz postanowiłem wprowadzić go w życie...

Trzech śmiałków: Sebastian Redziak, Piotr Simka i Paweł Matejski postanowiło spędzić nietypowo wakacyjny czas. 17 lipca 2010 roku to dzień, w którym rozpoczęliśmy wyprawę rowerową z Sosnowca na zachodni kraniec Polski. By to już drugi etap podróży do najdalej wysuniętych punktów w Polsce (w 2009 roku – Przylądek Rozewie).

3965 kilometrów pokonane na rowerach, wzdłuż granic Polski, w ciągu 30 dni, przygoda i setki wspomnień. Dla Joanny Zabielskiej z Wrocławia, Piotra Stokłosa z Jasienia i Mateusza Jamrozika z Żar - trójki przyjaciół, był to sposób na spędzenie wakacji. Udało im się zrealizować swoje marzenie – przejechać na rowerach trasę dookoła naszego kraju i przez miesiąc, każdego dnia, czerpać radość i przyjemność z pokonywania kolejnych kilometrów, poznawania nowych miejsc i podziwiania piękna otaczającej nas przyrody. Przedstawiamy relację jednego z uczestników tej wyprawy...

Zacząłem intensywne poszukiwania osób chętnych na wyjazd i gdy już myślałem, że nic z tej wyprawy nie będzie nagle odezwał się Piotr. Szybko doszliśmy do porozumienia i przygotowania znów ruszyły pełną parą. Zaplanowany wyjazd przesunął się tylko o tydzień, więc 21.07.2009 r. ruszyliśmy na podbój najdalej wysuniętego punktu na północy Polski.

Nareszcie ruszyliśmy. Pierwszy zabytek na trasie zwiedzaliśmy już w Kłębowcu. Była to  robiąca wrażenie ruina pałacu, którego nie zna większość mieszkańców Wałcza. Od razu jak zjechaliśmy z drogi 163 na Karsibór złapałem gumę.

To była moja pierwsza wielodniowa wycieczka rowerowa. Dotychczas nawet dość długie dystanse pokonywałem na piechotę: ze Szczecina do Krakowa, z Gdańska na Rysy, ze Świnoujścia na Hel. We wrześniu' 2008 postanowiłem przejść się z Krynicy Zdrój do Krynicy Morskiej.

Po powrocie z wyprawy Alpejski Guiness nie zastanawialiśmy się długo gdzie wyruszymy na naszą kolejną wyprawę. Odpowiedź była prosta – wyżej, szybciej, dalej. Postanowiliśmy, że trasa naszej kolejnej wyprawy będzie wiodła dookoła Morza Czarnego, a głównym jej celem będzie zdobycie najwyższego szczytu Kaukazu - Elbrus’a 5642m.

Krzychu podrywa jakąś panienkę na tylnym siedzeniu autobusu - jego wola i jego wakacje - a ja patrzę przez szybę na umykającą Polskę. Patrzę i wspominam ostatni miesiąc przygotowań do wyprawy: najpierw marzenia o rowerowym urlopie, szukanie sprzętu, liczenie kasy, mapy, przewodniki, porady rowerowych wyjadaczy i wreszcie ten mój wymarzony rower kupiony za podwójną wypłatę, pieniądze ciotki, babki i sąsiadki.