Geoturystyka

Tsanfleuron - lodowiec dla początkujących

÷Szwajcaria, Vaud , Valais

Wprowadzenie

szwajcariamap1Lodowiec Tsanfleuron nie jest ani największy, ani najwyższy ani zapewne najpiękniejszy spośród lodowców alpejskich.  Jest to jednak pierwszy i jak na razie jedyny górski lodowiec, na którym byłem.  Najbardziej zdumiała mnie jego łatwa dostępność dla turystów.  Nie mogę powiedzieć, że się na niego wspiąłem ani nawet, że na niego wyszedłem. Ja tam po prostu dojechałem i to środkami transportu publicznego.  Dlatego zaczynam moja relację od opisu dojazdu.

Dojazd do lodowca

Tsan_3Do Genewy dolecieliśmy z Polski samolotem.  Przy tamtejszym lotnisku jest stacja kolejowa, z której pociągiem dojechaliśmy do miejscowości Aigle.  Trasa prowadziła północnym brzegiem Jeziora Genewskiego przez Lozannę i Montreux.  W Aigle przesiedliśmy się na zastępczy autobus, który kursował w zastępstwie remontowanej kolejki wąskotorowej. Tak dotarliśmy do miejscowości Les Diablerets.  Jest to niewielka turystyczna miejscowość, której centrum znajduje się na wysokości ok. 1200 m npm., ale liczne drewniane domy w stylu szwajcarskim rozrzucone są po okolicznych zboczach znacznie wyżej. Stąd autobusem dla narciarzy dojechaliśmy na przełęcz Col du Pillon (1546 m npm.).  Tutaj przesiedliśmy się do kolejki linowej. Na stacji pośredniej przesiedliśmy się jeszcze raz i po chwili wysiedliśmy na stacji górnej i zarazem stacji narciarskiej, która nieco na wyrost nosi nazwę „Glacier 3000”.

Lodowiec Tsanfleuron

Tsan_6Nazwa stacji sugeruje wysokość 3000 m npm. W rzeczywistości lodowiec leży ciut niżej.  Punkt widokowy na szczycie Scex Rouge, na który wyszliśmy w pierwszej kolejności po opuszczeniu kolejki ma rzędną 2940 m npm.   Mogliśmy stąd podziwiać widok, na otaczające lodowiec przepaście i wznoszące się na około szczyty Alp.  Był kwiecień, więc pokrywa śnieżna nie pozwalała dojrzeć krawędzi lodowca i ocenić jego rozmiarów. Z innych źródeł mogłem jednakże dowiedzieć się, że jest on stosunkowo mały i płaski oraz że zalega na podłożu wapieni.  Jego rozmiary zmieniają się w wyniku zmian klimatu. W roku 1973 jego powierzchnia wynosiła 3.81 km2, zaś w sezonie 1998/99 3.02 km2.  Zmiany wymiarów lodowca są przedmiotem wieloletnich obserwacji. Na ich podstawie stwierdzono, że w okresie od roku 1884 do roku 2013 jego długość zmniejszyła się o 1854 m.
Tsan_10Z punktu widokowego zjechaliśmy wyciągiem krzesełkowym, a następnie korzystając z przepięknej pogody udaliśmy się na spacer po lodowcu.  Jego powierzchnia jest jedynie lekko pofalowana, więc przetarta w śniegu trasa dla turystów pieszych była zupełnie łatwa. Jedynym problemem było silnie operujące na tej wysokości Słońce.  Po drodze minęliśmy szereg wyciągów narciarskich i tras zjazdowych o zróżnicowanej trudności, ale w większości dostępnych dla zupełnie początkujących narciarzy, nawet dla tych, którzy wolą schodzić z nartami w rękach.
Szliśmy mniej więcej na południe podziwiając po lewej stronie szczyt Oldenhorn wznoszący się na wysokość 3123 m npm, w kierunku widocznej z daleka skalnej baszcie, która według jednych nosi nazwę Tour St-Martin, a według innych Quille du Diable, a wznosi się na wysokość 2908 m npm na południowej krawędzi lodowca. Tuż obok tej skały znajduje się bufet. Wokół bufetu leżaki i spora grupa opalających się turystów. Usiadłem i ja na leżaku, choć nie miałem specjalnych powodów żeby odpoczywać. Przez dłuższy czas podziwiałem widok na dolinę de Triquent, która uchodzi do doliny Rodanu oraz szczyty Alp po drugiej stronie Rodanu, wśród nich słynny Matterhorn. Potem nie pozostało nic innego jak wrócić tą samą drogą.

Dla potrzeb niniejszego artykułu oprócz własnych obserwacji wykorzystałem informacje pochodzące z następujących stron internetowych:  http://glaciology.ethz.ch/messnetz/glaciers  http://www.glacier3000.ch/de/hiking/leisurely/glacierwalk  http://www.swisseduc.ch/glaciers/alps