Geoturystyka

Relacje z podróży - Afryka

Pająk w Afryce - solna karawana.

Witajcie "na żywo", tzn. bieżąco, bo relacje są, jak to bywa, do tyłu. Nie wiem ile uda mi się jeszcze wklepać (jeśli w ogóle coś), bo już jutro ruszam do właściwego celu tej wyprawy, czyli kopalni soli w Taoudenni.

Wszystko dogadane, kontrakt spisany, połowa kasy zapłacona (druga połowa po powrocie)... mam też arabski strój, tak że nawet dreadów nie widać spod szesza i bubu, a to w miarę ważne, żeby nie być rozpoznanym przez niektórych z tej dzikiej pustyni (czyli rabusiów).

W czerwcu 2005 roku odbył się mój ślub z Olą. Na jesień zaplanowaliśmy naszą "dużą" podróż poślubną, Wybór padł na Afrykę - dzikie zwierzęta, wspaniałe plaże, egzotyka - to miały być główne elementy tego wyjazdu. Podróż okazała się trudniejszą niż na początku myśleliśmy. Mimo początkowych planów zrezygnowaliśmy z zobaczenia północnego Mozambiku. Miałem trochę problemów zdrowotnych, a przemieszczanie się w tamtych rejonach nie jest czasami proste. Jednak po każdym trudzie dostawaliśmy nagrodę - spotykaliśmy ciekawych ludzi, oglądaliśmy wspaniałe krajobrazy i dzikie zwierzęta.

Dzisiaj rozpoczynamy naszą wyprawę, którą nazwaliśmy Al MAGHREB 2001. Z małym spóźnieniem docieram do Gosi. Tutaj pakujemy nasz samochód Mercedes Sprinter. Naszym poczynaniom przygląda się reporter z " Super Ekspresu". Po dwóch godzinach pakowania bagaży i żywności jesteśmy gotowi i możemy jechać pod nasz wydział geografii. Całe szczęście, że samochód jest duży, bo nie wiem, gdzie zmieściły by się ta góra rzeczy i żywności, którą ze sobą zabieramy. "Kierowcy" dokonują ostatniego rozeznania naszej trasy przez Europę, przygotowanej przez Agatę. Jeszcze tylko symboliczny chrzest szampanem naszej Kryśki, pożegnania i jedziemy. A dlaczego Kryśka? Imię pochodzi od matki chrzestnej naszego cudownie zielonego samochodzika. O 18:10 - wyjeżdżamy w naszą podróż. Przed nami około 3 500 km przez Europę. Jedziemy już godzinę, zaczyna padać śnieg z deszczem, a potem to już sypie. Nasi kierowcy, czyli Agata, Waldek i Jarek z upływem czasu po kolei zmieniają się za kierownicą i przyzwyczajają się do psikusów Kryśki.

Sabratha 2.11.2003r.
Nareszcie w Libii!!!
   Rano obudziliśmy się w Ben Guardane, przygranicznym miasteczku istniejącym w swej postaci dzięki bliskości Libii. Hotele pełne ludzi z tobołami (płaci się za łóżko), a główna ulica to jeden wielki kantor - dziesiątki metalowych stołów z szufladami i kalkulatorem na blacie, zza których machają faceci grubymi plikami dinarów libijskich. Wzdłuż drogi do granicy poustawiane plastikowe kanistry z tanim, libijskim paliwem, a widok auta z wężykiem w baku też nie należy do rzadkości. Wszystko otwarcie, bez żadnego kamuflażu.

Genua 25.10.2003r.
Marhaba!
Po mroźnej, autostopowej drodze przez austryjackie i włoskie Alpy dotarliśmy wreszcie do Genui. Za parę chwil odpływamy do Tunisu, gdzie zaczyna się właściwa częśc naszej przygody. Jedziemy we dwójke: Czarna i Pająk dobierając środki do sytuacji: autostop, pociąg, prom, autobus oraz inne wynalazki, byle tanio i do przodu. Autobus też może być autostopem - nam udało się ze słoweńskim biurem podróży (na Polaków za granicą raczej nie można liczyć).
Co chcemy zrobić?
Przemierzyć południe Tunezji i Libię, wedrzeć się w serce Sahary, obserwować i poznawać tamtejsze obyczaje, dotrzeć do cudów natury i człowieka oraz nawiązać bliższe kontakty z Uniwersytetem Garyounis w Benghazi.
Zapraszamy do śledzenia relacji z naszej podróży.